АПОСТОЛСКИ СИМВОЛ НА ВЯРАТА ( ? - VI век)
1. Вярвам в Бога Отца Вседържителя, Творец на небето и земята.
2. И в Иисуса Христа, единородния Негов Син, нашия Господ:
3. Който е заченат от Дух Свети и е роден от Дева Мария,
4. Който пострадал при Пилат Пон¬тийски, бил разпнат на кръст и бил погребан,
5. Който слязъл в ада и в третия ден възкръснал от мъртвите,
6. Който се възнесъл на небесата и седнал отдясно на Бога Отца Всемогъщия.
7. Който отново ще дойде да съди живите и мъртвите.
8. Вярвам в Светия Дух.
9. Вярвам в светата католическа (съборна) Църква, в общението на светиите,
10. в опрощаването на греховете,
11. във възкресението на плътта (на мъртвите),
12. във вечния живот. Амин.
СИМВОЛ НА ВЯРАТА ОТ ТЕРТУЛИАН (160 - 220)
"Това е правилото (символът) на нашата вяра. Ние го изповядваме всенародно.
Вярваме, че съществува един Бог, Творец на света, Който е направил света от нищото чрез Своето Слово, родено преди вековете.
Вярваме, че Словото е Син Божи, явявал се много пъти на патриарсите с името на Бога, вдъхновявал пророците, слязъл чрез Бог Дух Свети в утробата на Дева Мария, въплътил се и се родил от нея. Че това Слово е нашият Господ Иисус Христос, Който проповядвал новия закон и новото обещание за царството небесно.
Вярваме, че Иисус Христос е извършил много чудеса, бил е разпънат, възкръснал е на третия ден след смъртта си. Възнесъл се е на небето, където е седнал отдясно на Своя Отец.
Че е пратил Светия Дух вместо Себе Си, за да просвещава и ръководи Църквата.
Че накрая Той ще дойде с велика слава да подари живот вечен и неизказано блаженство на светиите, и ще осъди злите хора във вечния огън, и ще възкреси телата – както нашите, така и на всички други хора."
Из статията за Тертулиан в сб. “Въведение в светоотеческото богословие" от о. Йоан МайендорфПревод: Кирил Кръстев
СИМВОЛ НА ВЯРАТА ОТ ГРИГОРИЙ НЕОКЕСАРИЙСКИ (256)
"Един е Бог, Отец на Живото Слово, на Ипостасната Премъдрост, на Силата и Вечния Образ, Съвършен Родител на Съвършения, Отец на Единородния Син.
Един е Господ, Един от Единия, Бог от Бога, Образ и Изображение на Божеството, Слово действено, Премъдрост, обхващаща всичко съществуващо, и творческа Сила на цялата твар, Истинен Син на Истинен Отец, Невидим, Нетленен, Безсмъртен и съвечен Син на Невидим, Нетленен и Вечен Отец.
И Един е Дух Светий, Който изхожда от Отца и е явен на хората чрез Сина, Съвършен Образ на Съвършения Син, Живот, Причина за всичко живо, Източник Свят, Светиня, подаваща освещение, в Който открива Себе Си Бог Отец, Който е над всички и над всичко, и Бог Син, чрез Когото е всичко, Троица съвършена, по слава, вечност и царство неразделяема и неотчуждаема.
И така, в Троицата няма нищо сътворено или служебно, или привнесено, което да не е било преди, а впоследствие да е възникнало. Синът не е имал в нищо недостатък пред Отца и Светият Дух - пред Сина, но Троицата е ненарушима и неизменна, и винаги същата."
Вероопределение
на св. Отци от I Вселенски събор
НИКЕЙСКИ
СИМВОЛ НА ВЯРАТА (325)
Вярваме
в Единия Бог Отец,
Вседържител, Творец на всичко видимо и невидимо;
и в Един Господ Иисус
Христос, Сина Божий, Единородния, роден от Отца, тоест от същността на Отца; Бог от Бог; Светлина от Светлина,
Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез
Когото (чрез Сина) всичко е станало, както на небето, така и на
земята; заради нас човеците и заради нашето спасение слезе и се въплъти и
стана Човек; страда и възкръсна в третия ден и възлезе на небесата, и ще дойде
да съди живи и мъртви;
и в Духа Светаго.
Вероопределение на св. Отци от II Вселенски събор
НИКЕО-ЦАРИГРАДСКИ
СИМВОЛ НА ВЯРАТА (381Г.)
1. Вярвам
в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и
невидимо.
2. И
в един Господ Иисус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца
преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден,
несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало.
3. Който
заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти
от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.
4. И
бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан.
5. И
възкръсна в третия ден, според Писанията.
6. И
възлезе на небесата и седи отдясно на Отца.
7. И
пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.
8. И
в Духа Светаго, Господа, Животоворящия, който от Отца изхожда, Комуто се
покланяме и го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.
9. В
едната, света, вселенска (съборна) и апостолска Църква.
10.
Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.
11. Чакам
възкресение на мъртвите.
12. И живот в бъдещия век! Амин.
Вероопределение на св. Отци от ІV Вселенски събор
Халкидон (451г.)
Халкидон (451г.)
АТАНАСИЕВ СИМВОЛ НА ВЯРАТА (V век)
"Който иска да се спаси, трябва най-напред да се придържа към съборната вяра. Който не пази вярата цяла и непокътната, безспорно ще погине навеки.
А ето каква е съборната вяра: че се покланяме пред един Бог в Троица и пред Троицата в нейното единство - без да сливаме Лицата и без да разделяме същността. Понеже Лицето на Отца е едно, Лицето на Сина - друго, Лицето на Святия Дух - трето. Но божествеността на Отца, Сина и Святия Дух е една, славата им е равна, величието им - съвечно.
Какъвто е Отец, такъв е и Синът, такъв е и Святият Дух. Отец не е сътворен, Синът не е сътворен и Святият Дух не е сътворен. Отец е безкраен, Синът е безкраен и Святият Дух е безкраен. Отец е вечен, Синът е вечен и Святият Дух е вечен. Всъщност не три са вечни, а Един е вечен, точно както не три не са сътворени, а Един не е сътворен, и не три са безкрайни, а Един е безкраен. По същия начин Отец е Всемогъщ, Синът е Всемогъщ и Святият Дух е Всемогъщ, но има не три всемогъщи а един Всемогъщ.
Така Отец е Бог, Синът е Бог и Святият Дух е Бог, но има не три Бога, а един Бог. Така Отец е Господ, Синът е Господ и Святият Дух е Господ, но има не три Господа, а един Господ. Защото точно както християнската истина ни задължава да признаваме всяко Лице за Бог и Господ, така и съборната вяра ни забранява да говорим за три Бога, или три Господа.
Отец не е сътворен или създаден, не е роден от нищо. Синът е само от Отца - не е създаден или сътворен, а роден. Святият Дух е от Отца и от Сина - не е сътворен, не е създаден и роден, а изхожда. И така има един Отец, а не трима отци, един Син, а не трима синове, един Свят Дух, а не три святи духа. И в тази Троица няма пръв и последен, няма по-голям и по-малък, а и трите Лица са съвечни и равни помежду си. И така, както вече бе казано, трябва да се прекланяме пред Един в Трима и пред Трима в Един. Който иска да се спаси, трябва да разбира така Светата Троица.
Но за вечното спасение е нужно да вярваме предано и във Въплъщението на нашия Господ Исус Христос. Защото правилната вяра е вяра и изповедание, че нашият Господ Исус Христос, Син Божи, е еднакво Бог и човек. Той е Бог, единороден Син Божи, роден преди всички векове единосъщен на Него. Той е човек, роден във времето от естеството на майката. Той е и съвършен Бог, и съвършен човек, състои се от разумна душа и от човешка плът. Той е равен на Отца като Бог, по-малък е от Отца като човек.
Макар, че е и Бог и човек, Той е не двама, а един Христос. Но Той е един не защото Неговата божественост се е превърнала в плът, а защото е пренесъл човешката си природа в Бог. Той наистина е един, но не чрез сливане на природите, а от единството на Личността. Понеже както разумната душа и плътта правят един човек, така Бог и човек правят един Христос.
Той е страдал за нашето спасение, слязъл е в ада, възкръснал е, възлязъл е на небесата и седи отдясно на Отца. Той пак ще дойде, за да съди живите и мъртвите. Щом дойде, всички хора ще възкръснат в тяло и ще дадат отчет за делата си. Които са вършили добрини, ще живеят вечно, които са вършили злини, ще горят във вечен огън.
Такава е съборната вяра. Който не вярва в нея предано и непоколебимо, не може да бъде спасен.
Вероопределение на св. Отци от VІ Вселенски събор
Константинопол (680-681г.)
Константинопол (680-681г.)
Проповядваме, съгласно учението на
светите наши отци, че в Христа има две естествени желания или воли и две
естествени действия неразлъчно, неизменно, неразделно, неслитно; две те пък
естествени желания не са противни едно на друго, както казваха нечестивците
еретици – да не бъде! – но човешкото му желание следва, не противостои и не
противоборства, а – нещо повече – подчинява се на божественото Му и всемогъщо
желание.
Вероопределение на св. Отци от VІІ Вселенски събор
Никея (787г.)
Никея (787г.)
Ние пазим без нововъведения всички записани или незаписани установени за нас църковни предания, едно от които е за иконописта. То е съгласно с проповедта на евангелската история и служи за уверение в истинското, а не въображаемо въплъщение на Бога Слово и за други подобни ползи. Защото когато едни неща се показват чрез други, те несъмнено едно чрез друго се уясняват. Така ние, ходейки по царски път и следвайки от Бога внушеното учение на светите наши отци и преданието на вселенската Църква [ пък знаем, че тя е от Дух Свети, който пребъдва в нея ], с пълна достоверност и грижливо изследване определяме: честните и свети икони, нарисувани с бои или направени с дребни камъчета и от друго годно за такава работа вещество, да се поставят така, както изображението на честния и животворящ Кръст, в светите Божи църкви, върху свещени съсъди и одежди, на стени и на дъски, в къщи и по пътища – както иконите на Господа, Бога и Спасителя наш Иисус Христос, и на непорочната Владичица наша Пресвета Богородица, така също и на всички свети и преподобни мъже. Защото колкото по–често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези, които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите, да ги почитат с целуване и почитно поклонение – не с истинско богопоклонение, което според нашата вяра подобава само на Божественото естество, но почитане като онова, с което се отдава чест на изображението на честния и животворящ Кръст, на светото Евангелие и на други светини чрез кадене тамян и поставяне свещи – какъвто благочестив обичай имало и у древните. Защото честта, отдавана на образа, минава върху първообраза и който се покланя на иконата, покланя се на съществото на изобразения на нея. Така се потвърждава учението на вселенската Църква, която от край до край земя е приела Евангелието.
No comments:
Post a Comment