Въпрос: Защо в православната църква има олтар? Нали в Новозаветната църква жертвите са престанали, защо тогава има олтар в църквата?
Има достатъчно документи, потвърждаващи , че служението на ранната църква е било литургично, имало е олтар; на причастието са казвали евхаристия и са я принасяли като принос – безкръвна жертва на олтара.
Въпрос: Кое е най-ранното запазено свидетелство за това, че ранните християни са казвали на причастието „безкръвна жертва”?
Яков, брат Господен, първият Йерусалимски епископ, описва литургията така:
"Като споменаваме и ние, грешните, животворящите Му страдания, спасителния Кръст и смърт, и погребение, и тридневното Възкресение от мъртвите, възхождането на небесата, и сядането отдясно на Тебе, Бога и Отца, както и второто славно, страшно Негово пришествие, когато ще дойде със слава да съди живи и мъртви, когато ще въздаде на всеки според неговите дела: принасяме Ти, Владико, тази страшна и безкръвна Жертва." Малко по-нататък се отправя молитва, която проси изпращането на Св. Дух над светите Дарове.
Въпрос: Православните казват, че причастието е безкръвна жертва. Означава ли това, че чрез тази жертва се добавя нещо към жертвата на Христос?
Православните не привнасят нищо към жертвата на Христос, защото тя е съвършенна и достатъчна.
Въпрос: Православните казват, че причастието е безкръвна жертва. Означава ли това, че принасят Христос в жертва при всяко причастие?
Не е правилно да се принася Христос всеки пък като безкръвна жертва. Христос се е принесъл в жертва веднъж завинаги .
Който няма нужда всеки ден, като ония първосвещеници, да принася жертви първо за своите грехове, после за греховете на людете; ЗАЩОТО СТОРИ ТОВА ВЕДНЪЖ ЗА ВИНАГИ, като принесе Себе Си. Евреи 7:27Защото Христос влезе не в ръкотворено светилище, образ на истинското, но в самите небеса, да се яви вече пред Божието лице за нас; И НЕ ЗА ДА ПРИНАСЯ СЕБЕ СИ МНОГО ПЪТИ, както първосвещеникът влиза в светилището всяка година с чужда кръв, (иначе Той трябва да е страдал много пъти от създанието на света); а на дело в края на вековете се яви ВЕДНЪЖ да отмахне греха, като принесе Себе Си в жертва. Евреи 9:24-26
Православните не принасят Христос в жертва по време на причастието, нито го принасят в жертва всеки път, когато се изпълнява тайнството. Причастието и жертвата на Христос са една и съща жертва. Чрез причастието ставаме участници в Христовата жертва.
Въпрос: Жертвата на Христос беше кръвна жертва. Щом причастието е същата жертва, защо го наричате безкръвна.
Безкръвна жертва се казва защото се има в предвид хляба и виното, които се принасят, за да бъдат претворени в тялото и кръвта на Господа?
Въпрос: Защо наричате хляба и виното жертва? Нали в Новия Завет няма вече жертви?
Както дарените пари са жертва на Бог за делото Му, така и хляба и виното са жертва. Най-голямата жертва, която можем да принесем на Бог по време на причастието, сме самите ние.
No comments:
Post a Comment