ПРИЧАСТИЕТО



СЪДЪРЖАНИЕ:
   1. ПРЕТВОРЯВАНЕТО
   2. ТАЙНСТВОТО

-1-
ПРЕТВОРЯВАНЕТО
Ранната църква е наричала причастието „благодарение” или на старогръцки „евхаристия”. Хляба и виното в евхаристията са претворени в тялото и кръвта на нашия Господ. Химическия им състав не се променя. Променено е тяхното естество (природа). Те са станали наистина тялото и кръвта на Христос, за това казваме, че са претворени.

Претворени ?! Каква е тази мистична дума? Когато бях протестант тази дума не беше част от моето богословие. Тя би ми звучала, най-малкото странно.

Вярващите в Христос, също са претворени в кръщението. Физически, вярващите остават същите. Бог обаче им дава ново естество. Понеже това претворяване е даване на живот, затова го наричаме новорождение. Те са станали наистина нови човеци (нови създания).

Претворяването не е нещо ново или мистично. То е в Библията, но просто не всеки е гледал на него по този начин.
Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела, в които Бог отнапред е наредил да ходим. Ефесяни 2:10
За туй, ако е някой в Христа, той е ново създание; старото премина; ето, [всичко] стана ново. 2Коринтяни 5:17
Защото в Христа Исуса нито обрязването е нещо, нито необрязването, а новото създание. Галатяни 6:15

и да се облечете в новия човек, създаден по образа на Бога в правда и светост на истината. Ефесяни 4:24


-2-
ТАЙНСТВОТО
Хляба и виното са безкръвна жертва. Те са принос пред Бог, който ще се претвори в Самото Тяло на Нашия Господ и в Самата Му Кръв. Това няма да бъдат части от тялото Му или кръвта му, а Самото Му тяло в пълнота и Самата Му кръвта в пълнота. Навсякъде, където се отслужва евхаристия, тялото и кръвта Му са в пълнота. Навсякъде се отслужва една евхаристия, защото Христос е един и тялото му е едно.

Хляба и виното се претворяват (не превръщат !!!) в тялото и кръвта на Иисус, отдадени за нас. Това е същата жертва, за която евхаристията е спомен. Една е жертвата на Христос и Той повече не принася Себе си. Чрез евхаристията ние участваме в тази жертва. Причастяваме се със същото тяло и същата кръв жертвани за нас, принесени от Самия Христос. Ставаме едно с Него.
Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него. Йоан 6:56
Поглъщайки безсмърното, не ние него, а то нас поглъща. Затова Йгнатий Богоносец нарича евхаристията „лекарство за безсмъртие”. А сам Иисус каза:

А Иисус им рече: истина, истина ви казвам: ако не ядете плътта на Сина Човечески и не пиете кръвта Му, не ще имате в себе си живот. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, има живот вечен, и Аз ще го възкреся в последния ден. Йоан 6:53-54

Една е жертвата на Христос,
едно е тялото Му,
една е кръвта Му,
един път Той принесе себе си за нас,
една е евхаристията, независимо колко пъти се отслужва,
за една жертва евхаристията е спомен.
Всички в едно тяло и кръв се причастяваме - Неговите.
Има само едно тайнство и това е Христос:
да познаят тайната Божия, сиреч, Христа, Кол 2:2 
Всички други тайнства принадлежат на това тайнство. Във водното кръщение участваме в Христовата жертва и ставаме едно с Него. И в евхаристията участваме в Христовата жертва и ставаме едно с Него. Във водното кръщение възкръсваме за нов живот. В евхаристията се храним с този нов живот. Няма да се спирам на другите тайнства – но всичко е Христос.

No comments:

Post a Comment