РАННИТЕ ЦЪРКВНИ ОТЦИ ЗА КРЪЩЕНИЕТО



Защото нашият Бог Иисус – Помазaникът – бе заченат от Мария, от семето на Давид, по Божието домостроителство от Святия Дух. Той се роди и бе кръстен, за да очисти водата в страдание(Послание до Ефесяни, XVIII.)

[Иисус] роден от Дева, кръстен от Йоан, за да се изпълни всяка правда от Него [Срв. Матей 3:15], (Послание до Смирненци, I.)

Нито един да не върши нищо без епископа от нещата които се отнасят за църквата... Защото невъзможно е да се прави без епископа нито кръщение, нито събранието на любовта. (Послание до Смирненци, VIII.)

Кръщението ви нека остава като оръжие, вярата [ви], като шлем, любовта като копие, търпението като всевъоръжение. (Послание до Поликарп Смирненски, VI.)

"Дидахи" или "Учение на 12те апостоли" , (ок. 70-160г.)
Кръщението да се извършва така: Като кажете по-напред всичко, казано дотук, кръстете в името на Отца, и на Сина, и на Светия Дух в жива вода. Ако нямаш жива вода, кръсти го в друга вода. Ако не можеш в студена, кръсти в топла. Ако нямаш нито едното, нито другото, излей на главата три пъти вода в името на Отца, на Сина и на Светия Дух. Преди кръщението нека постят - и този, който кръщава, и този, който се кръщава, и други, които могат. Ще поръчаш на оногова, който ще се кръсти, да пости по-напред ден-два. (Дидахи, Глава 7)


Псевдо-Варнава(ок. 70-130г.)
Относно водата, за Израелтяните е писано, че те няма да приемат кръщението, което води до умиване на греховете, но ще си изнамерят друго. За това пророкът заявява, „Чудете се на това, небеса, треперете и се ужасете, казва Господ. Защото две злини извърши Моят народ: Мене, Източника на жива вода, оставиха и си издълбаха пукнати водоеми, които не могат да държат вода.” [Еремия 2:13(Послание на Варнава 11)

Благословени са тези, които поставяйки тяхното упование на кръста, са влезли във водата. Защото, те ще получат навреме наградата си. (Послание на Варнава 11)

"Ние влизаме (т. е. се потапяме) във водата (на кръщението) пълни с грехове и нечистота, а излизаме от нея с придобивка: със страх в сърцето и с надежда на Иисуса в душата си; а като получаваме отпускане на греховете и надежда в името Господне, ние ставаме нови, съвсем наново създадени, тъй че имаме младенческа душа, като възсъздадени духовно." (Послание на Варнава 11)

Ерм (140г.)
Било им е необходимо да минат през водата, за да оживеят; не биха могли да влязат в царството Божие по друг начин, освен чрез отмахване на замъртвялостта на предишния живот. Затова тези мъртъвци са получили печата на Божия Син и са влезли в царството Божие. Докато приеме името на Сина Божия, човек е мъртъв, но щом приеме този печат, той отхвърля мъртвината и възприема живот. А този печат е водата; в нея хората влизат мъртви, а излизат от нея живи." („Пастир,Подобие девeтo, XVI)

"Слушал съм, господине, от някои учители, че няма друго покаяние, освен онова, когато влезем във водата и приемем опрощение на предишните ни грехове." – "Добре си чул, защото е така." ("Пастир", Заповед четвърта, 31)

Казах ти и преди, и правилно питаш. Защото с питане ще откриеш истината. Чуй защо кулата се гради върху води: защото вашият живот се е появил чрез водата и чрез водата ще продължи да съществува [Срв. 1Петр. 3:20–21.]Кулата е била основана чрез Словото на Вседържителя и славното Му име, а се управлява от невидимата сила на Владиката. („Пастир", Видение трето 3:11)


Cега ще изложа как ние сме се посветили на Бог, след като сме се обновили чрез Христос, тъйкато ако не го направим, ще изглежда, че не сме искрени в обясненията, които правим. Тези, които се убедят и повярват, че нашето учение е истина и решат да живеят според него, са наставлявани да просят от Бог опрощение на предишните грехове с молитва и пост. Ние се молим и постим с тях. След това ги водим там, където има вода и те се новораждат по същия начин, както и самите ние сме се новородили, т.е. умиват се с вода в името на Бога Отца -Владетелят на всичко, на нашия спасител Иисус Христос, и на Святия Дух. Защото Христос е казал: „ако се не роди някой оново, не може да види Божието царство.” [Йоан 3:3]. А на всеки е известно, че родения веднъж вече не може да влезе в утробата на родилия го. Както бях споменал преди, пророк Исая заявява как онези, които са съгрешили могат да се освободят от греховете като се покаят. Той казва: Умийте се, очистете се; махнете от очите Ми злите си деяния; престанете да правите зло; научете се да правите добро, търсете правда, избавяйте угнетен, защищавайте сирак, застъпяйте се за вдовица. Тогава дойдете - и ще отсъдим, казва Господ. Да бъдат греховете ви и като багрено, - като сняг ще избеля; да бъдат червени и като пурпур, - като вълна ще избеля. Ако поискате и послушате, ще ядете благата земни; ако пък се отречете и упорствувате, меч ще ви изтреби: защото устата Господни говорят.” [Исая 1:16-20]. Ние сме получили от апостолите следното основание за за всичко това. Тъйкато при нашето раждане, ние сме се родили без знание или избор – чрез съвкуплението на нашите родители – и сме отгледани в лоши навици и порочен начин на живот, то за да не останем деца на необходимостта и невежеството и да станем деца на свободата и знанието и за да получим във водата опрощението на нашите предишни грехове - над желаещият да се новороди и покаял се за своите грехове, се произнася името на Бога, Отец и Владетел на всичко. Това единствено име произнася този, който води приемащият умиване към купела, тъйкато никой не може да каже името на неизразимия Бог. А ако някой се осмели да каже, че има такова има, то той би демонстрирал ужасно безумие. Умиването, за което говорим се нарича просветление, защото просвещава умовете на тези, които научат тези неща. Този, който е просветлен, се измива също в името на Иисус Христос, който беше разпънат при Пилат Понтийски, и в името на Святият Дух, който чрез пророците предизвести всичко отнасящо се за Исус. (Първа апология, 61)

Сред нас тази храна се нарича Евхаристия (блаогодарение) и на никой друг не е разрешено да взима от нея, освен този, който вярва, че нещата, които учим са истина, който е умит с умиването за опрощаване на греховете и за новорождение и който живее така като изисква Христос. (Първа апология, 66.1)

И така, чрез банята на покаянието и познаването на Бог, която била установена, какато Исая казва, поради беззаконията на Божиите хора, ние сме повярвали и свидетелстваме, че единствено кръщението, за което той известява е способно да очисти този, който се е покаял;и това е водата на живота. Но водоемите, които сте изкопали за себе си са разрушени и за нищо не са ви полезни. Защото каква е ползата от това кръщение, което очиства само плътта и тялото? Кръстете душата от гняв, от скъперничество, от завист, от омраза и тогава цялото тяло ще бъде чисто. (Разговор с Трифон юдеина, XIV)

И така, ако обрязването започва с Авраам, а съботата, жертвите, приносите и празниците започват с Моисей, и е било доказано, че те са установени поради жестокосърдечието на вашия народ, то всичко това трябва да се прекрати с идването на Божия Син - Христос - Който по волята на Отец се роди от Дева, от Авраамовия род, от племето на Юда и от Давид, и за Когото било предсказано, че ще дойде за да бъде вечен закон и нов завет за целия свят, както се вижда от предишните пророчества. И ние, които приближихме Бог чрез Него, получихме не плътско, а духовно обрязване, което са спазвали Енох и другите като него. Ние го получихме по милост Божия, чрез кръщението, тъйкато сме били грешници; еднакво и всички можем да го получим по този начин. (Разговор с Трифон юдеина, XLIII)

В петия ден са създадени животните от водата и чрез тях се открива многообразната Божия премъдрост. Защото кой може да изчисли тяхното множество и разнообразни видове? При това създанията произлезли от водата били благословени от Бога, за да може това да послужи като знамение, че хората, които пристъпват към истината се новораждат и се благославят от Бога, като приемат покаяние и умиване на греховете посредством водата и банята на новорождението. ( „До Автолик“ 2:16)

Св. Ириней Лионски (189г.)
Той бил на тридесет години когато дошъл да се кръсти, и достигайки възраст за да бъде учител, Той дошъл в Ерусалим, за да бъде правилно разпознат от всички като учител. Защото той не изглеждал едно, а в същото време бил друго, както твърдят тези, които го описват като че е бил мъж само привидно. Затова и той, бидейки учител, не отхвърля човека , не поставя себе си над него и не нарушава в себе си закона на човечеството, но освещава всяка възраст съответстваща на неговия период в Своя живот. Защото Той дойде да спаси всички; всички – казвам – които чрез Него се новораждат в Бога – бебета, деца, момчета, младежи, синове, юноши и старци. Затова той преминал през всички възрасти – станал бебе за бебетата и ги по този начин ги осветил; станал дете за децата и осветил тези, които са на тази възраст; заедно с това им дал пример за благочестие, праведност и послушание; станал юноша за юношите, ставайки им пример и ги осветил за Господа. Той също така бил старец за старците, за да може бъде съвършен учител на всички – не само по изясняването на истината, но и по възраст, освещавайки в същото време и възрастните, служейки им за пример; затова Той дойде до смъртта, за да бъде: "първороден от мъртвите, за да има първенство във всичко." (Колосяни 1:18 ) да бъде началник на живота (Деяния 3:15 ), първи над всички и предшествуващ всички. (Против ересите 2:22:4).

Преди всичко, [то] ни увещава да помним, че ние сме получили кръщение за умиване на греховете в името на Бог Отец, и в името на Йисус Христос, Божият Син, който беше въплътен, умря и бе възкресен, и в Святият Дух на Бог. (Против ересите 1.10:1)

[Писанието] казва: "Тогава той [Нееман] слезе та се потопи седем пъти в Иордан" (4 Царе 5:14 ) Това, че Нееман, прокажен и стар, когато се кръсти беше очистен, не беше случайно, но беше знак за нас. Ние, които сме прокажени в нашите грехове, сме очистени от нашите стари престъпления, чрез святата вода и призоваването на Бог. (Фрагмент 34)

Тертулян (200г.)
When we are going to enter the water … in the presence of the congregation and under the hand of the president, we solemnly profess that we disown the devil, his pomp, and his angels. After this we are immersed three times, making a somewhat larger pledge than the Lord appointed in the Gospel. Then we are taken up [a reference to the Roman tradition of recognizing a newborn baby as a member of the family]. We first taste a mixture of milk and honey and from that day we refrain from the daily bath for a whole week [ed. comment: wow]. (De Corona 3)
Hippolytus (215г.)
Where there is no scarcity of water the stream shall flow through the baptismal font or pour into it from above; but if water is scarce, whether on a constant condition or on occasion, then use whatever water is available. Let them remove their clothing. Baptize first the children, and if they can speak for themselves let them do so. Otherwise, let their parents or other relatives speak for them (The Apostolic Tradition 21:16 [A.D.215]).
ST. CLEMENT OF ALEXANDRIA (ante A.D. 202)
When we are baptized, we are enlightened. Being enlightened, we are adopted as sons. Adopted as sons, we are made perfect. Made perfect, we become immortal...."and sons all of the Most High" [Psalm 82:6]. This work is variously called grace, illumination, perfection, and washing. It is a washing by which we are cleansed of sins; a gift of grace by which the punishments due our sins are remitted; an illumination by which we behold that holy light of salvation -- that is, by which we see God clearly; and we call that perfection which leaves nothing lacking. Indeed, if a man know God, what more does he need? Certainly it were out of place to call that which is not complete a true gift of God's grace. Because God is perfect, the gifts He bestows are perfect. (The Instructor of Children 1:6:26:1)
Recognitions of Clement (221г.)
But you will perhaps say, 'What does the baptism of water contribute toward the worship of God?' In the first place, because that which has pleased God is fulfilled. In the second place, because when you are regenerated and born again of water and of God, the frailty of your former birth, which you have through men, is cut off, and so . . . you shall be able to attain salvation; but otherwise it is impossible. For thus has the true prophet [Jesus] testified to us with an oath: "Verily, I say to you, that unless a man is born again of water . . . he shall not enter into the kingdom of heaven" (Recognitions of Clement 6:9 [A.D. 221]).
Origen (248г.)
Formerly there was Baptism, in an obscure way....now, however, in full view, there is regeneration in water and in the Holy Spirit. Formerly, in an obscure way, there was manna for food; now, however, in full view, there is the true food, the flesh of the Word of God as He Himself says: "My flesh is truly food, and My blood is truly drink" [John 6:55]. (Homilies on Numbers 7:2)
The Church received from the apostles the tradition of giving baptism even to infants. The apostles, to whom were committed the secrets of divine sacraments, knew there is in everyone innate strains of [original] sin, which must be washed away through water and the Spirit (Commentaries on Romans 5:9 [A.D. 248]).
Cornelius I (251)
As [the heretic Novatian] seemed about to die, he received baptism in the bed where he lay, by pouring. . . . (Letter to Fabius of Antioch 6:43 [A.D. 251]).
Commodianus, c. A.D. 240
You will not avoid sin following your former way of life. Thou hast once been washed [i.e., baptized]: shall you be able to be immersed again? (Instructions of Commodianus 47)
Cyprian of Carthage, c. A.D. 250
Cyprian's "Heretics and Schismatics"
Cyprian is referring to the Novatianists, who agreed with the "Church which is one" on all but one thing. The Novatianists did not want to allow repentance for Christians who lapsed during persecution.
Novatian split the church over this, making himself a bishop of a separate congregation in Rome.
Those who have been dipped abroad—outside the Church—and have been stained among heretics and schismatics with the taint of profane water. When they come to us and to the Church which is one, they ought to be baptized. The reason is that laying hands on them that they may receive the Holy Spirit is of little importance, unless they also receive the baptism of the Church. For then can they finally be fully sanctified and be the sons of God, if they be born of each sacrament, since it is written, "Except a man be born again of water, and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God" [John 3:5]. (Epistles of Cyprian 7, as numbered by The Ante-Nicene Fathers, vol. V)
He who has been sanctified, his sins being put away in baptism, and has been spiritually reformed into a new man, has become fitted for receiving the Holy Spirit; since the apostle says, As many of you as have been baptized into Christ have put on Christ. (Epistles of Cyprian 73:5, as numbered by The Ante-Nicene Fathers, vol. V)
But afterwards, when the stain of my past life had been washed away by means of the water of re-birth, a light from above poured itself upon my chastened and now pure heart; afterwards through the Spirit which is breathed from heaven, a second birth made of me a new man... Thus it had to be acknowledged that what was of the earth and was born of the flesh and had lived submissive to sins, had now begun to be of God, inasmuch as the Holy Spirit was animating it. (To Donatus 4)
[When] they receive also the Baptism of the Church...then finally can they be fully sanctified and be the sons of God...since it is written, "Except a man be born again of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God." (Letters 71[72]:1)
[It] behooves those to be baptized...so that they are prepared, in the lawful and true and only Baptism of the holy Church, by divine regeneration, for the kingdom of God...because it is written, "Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God." (Letters 72[73]:21)
SEVENTH COUNCIL OF CARTHAGE (c. A.D. 256)
And in the gospel our Lord Jesus Christ spoke with his divine voice, saying, "Except a man be born again of water and the Spirit, he cannot enter the kingdom of God." ...Unless therefore they receive saving Baptism in the Catholic Church, which is one, they cannot be saved, but will be condemned with the carnal in the judgment of the Lord Christ.


APHRAATES THE PERSION SAGE (inter A.D. 336-345)
For from Baptism we receive the Spirit of Christ. At that same moment in which the priests invoke the Spirit, heaven opens, and He descends and rests upon the waters; and those who are baptized are clothed in Him. For the Spirit is absent from all those who are born of the flesh, until they come to the water of re-birth; and then they receive the Holy Spirit....in the second birth, that through Baptism, they receive the Holy Spirit. (Treatises 6:14)
========================================================================
ST. CYRIL OF JERUSALEM (c. A.D. 350)
If any man does not receive Baptism, he does not have salvation. The only exception is the martyrs, who, even without water, will receive the kingdom....for the Savior calls martyrdom a Baptism (cf. Mark 10:38) ...Bearing your sins, you go down into the water; but the calling down of grace seals your soul and does not permit that you afterwards be swallowed up by the fearsome dragon. You go down dead in your sins, and come up made alive in righteousness. (Catechetical Lectures 3:10,12)
Since man is of a twofold nature, composed of body and soul, the purification also is twofold: the corporeal for the corporeal and the incorporeal for the incorporeal. The water cleanses the body, and the Spirit seals the soul....When you go down into the water, then, regard not simply the water, but look for salvation through the power of the Holy Spirit. For without both you cannot attain to perfection. It is not I who says this, but the Lord Jesus Christ, who has the power in this matter.
And He says, "Unless a man be born again" -- and He adds the words "of water and of the Spirit" -- "he cannot enter into the kingdom of God." He that is baptized with water, but is not found worthy of the Spirit, does not receive the grace in perfection. Nor, if a man be virtuous in his deeds, but does not receive the seal by means of the water, shall he enter the kingdom of heaven.
A bold saying, but not mine; for it is Jesus who has declared it.
(Catechetical Lectures 3:4)
========================================================================
ST. BASIL THE GREAT (c. A.D. 330 - 379)
For prisoners, Baptism is ransom, forgiveness of debts, death of sin, regeneration of the soul, a resplendent garment, an unbreakable seal, a chariot to heaven, a protector royal, a gift of adoption. (Sermons on Moral and Practical Subjects: On Baptism 13:5)
This then is what it means to be "born again of water and Spirit" : just as our dying is effected in the water [Rom 6:3-4; Col 2:11-13], our living is wrought through the Spirit. In three immersions and in an equal number of invocations the great mystery of Baptism is completed in such a way that the type of death may be shown figuratively, and that by the handing on of divine knowledge the souls of the baptized may be illuminated. If, therefore, there is any grace in the water, it is not from the nature of water but from the Spirit's presence there. (On the Holy Spirit 15:35)
========================================================================
ST. AMBROSE OF MILAN (c. A.D. 333 - 397)
The Lord was baptized, not to be cleansed Himself but to cleanse the waters, so that those waters, cleansed by the flesh of Christ which knew no sin, might have the power of Baptism. Whoever comes, therefore, to the washing of Christ lays aside his sins. (Commentary on the Gospel of Luke 2:83)
The Church was redeemed at the price of Christ's blood. Jew or Greek, it makes no difference; but if he has believed, he must circumcise himself from his sins [in Baptism -- Col 2:11-13] so that he can be saved...for no one ascends into the kingdom of heaven except through the sacrament of Baptism...."Unless a man be born again of water and the Holy Spirit, he cannot enter the kingdom of God." (On Abraham 2:11:79,84)
You have read, therefore, that the three witnesses in Baptism are one: water, blood and the Spirit [1 John 5:8]: and if you withdraw any one of these, the sacrament of Baptism is not valid. For what is the water without the cross of Christ? A common element with no sacramental effect. Nor on the other hand is there any mystery of regeneration without water: for "unless a man be born again of water and the Spirit, he cannot enter the kingdom of God." (On the Mysteries 4:20)
========================================================================
ST. GREGORY OF NAZIANZ (c. A.D. 330 - 389)
Baptism is God's most beautiful and magnificent gift....We call it gift, grace, anointing, enlightenment, garment of immortality, bath of rebirth, seal, and most precious gift. It is called gift because it is conferred on those who bring nothing of their own; grace since it is given even to the guilty; Baptism because sin is buried in the water; anointing for it is priestly and royal as are those who are anointed; enlightenment because it radiates light; clothing since it veils our shame; bath because it washes; and seal as it is our guard and the sign of God's Lordship. (Orations on Holy Baptism 40:3-4; PG 36, 361C cited in CCC [1216])
Do you have an infant child? Allow sin no opportunity; rather, let the infant be sanctified [i.e. baptized] from childhood. From his most tender age let him be consecrated by the Spirit. Do you fear the seal because of the weakness of nature? O what a pusillanimous mother, and of how little faith! ....Give your child the Trinity, that great and noble Protector. (Orations on Holy Baptism 40:17)
========================================================================
ST. JOHN CHRYSOSTOM (c. A.D. 344 - 407)
Behold, they thoroughly enjoy the peacefulness of freedom who shortly before were held captive. They are citizens of the Church who were wandering in error. They have their lot in righteousness who were in the confusion of sin. For not only are they free, but holy also; not only holy, but righteous too; not only righteous, but sons also; not only sons, but heirs as well; not only heirs, but brothers even of Christ; not only brothers of Christ, but also co-heirs; not only co-heirs, but His very members; not only His members, but a temple too; not a temple only, but likewise the instruments of the Spirit.
You see how many are the benefits of Baptism, and some think its heavenly grace consists only in the remission of sins; but we have enumerated ten honors. For this reason we baptize even infants, though they are not defiled by sin [or though they do not have personal sins] so that there may be given to them holiness, righteousness, adoption, inheritance, brotherhood with Christ, and that they may be His members. (Baptismal Catecheses quoted by Augustine in Contra Iulianum 1:6:21)
========================================================================
APOSTOLIC CONSTITUTIONS (c. A.D. 400)
Be ye likewise contented with one Baptism alone, that which is into the death of the Lord [Rom 6:3-4; Col 2:11-13]...he that out of contempt will not be baptized shall be condemned as an unbeliever and shall be reproached as ungrateful and foolish. For the Lord says, "Except a man be baptized of water and of the Spirit, he shall by no means enter into the kingdom of heaven." And again, "He that believeth and is baptized shall be saved, but he that believeth not shall be damned." (6:3:15)
========================================================================
ST. JEROME (c. A.D. 415)
This much you must know, that Baptism forgives past sins, but it does not safeguard future justice, which is preserved by labor and industry and diligence, and depends always and above all on the mercy of God. (Dialogue Against the Pelagians 3:1)
========================================================================
ST. AUGUSTINE OF HIPPO (c. A.D. 354 - 430)
By this grace baptized infants too are ingrafted into [Christ's] body, infants who certainly are not yet able to imitate anyone. Christ, in whom all are made alive....gives also the most hidden grace of His Spirit to believers, grace which He secretly infuses even into infants....It is an excellent thing that the Punic [North African] Christians call Baptism itself nothing else but "salvation" and the sacrament of Christ's Body nothing else but "life."
Whence does this derive, except from an ancient and, as I suppose, apostolic tradition, by which the Churches of Christ hold inherently that without Baptism and participation at the table of the Lord it is impossible for any man to attain either to the kingdom of God or to salvation and life eternal? This is the witness of Scripture too.
If anyone wonders why children born of the baptized should themselves be baptized, let him attend briefly to this....The Sacrament of Baptism is most assuredly the Sacrament of regeneration.
(Forgiveness and the Just Deserts of Sin, and the Baptism of Infants 1:9:10; 1:24:34; 2:27:43 c. A.D. 412)
It is this one Spirit who makes it possible for an infant to be regenerated....when that infant is brought to Baptism; and it is through this one Spirit that the infant so presented is reborn. For it is not written, "Unless a man be born again by the will of his parents" or "by the faith of those presenting him or ministering to him," but: "Unless a man be born again of water and the Holy Spirit." The water, therefore, manifesting exteriorly the sacrament of grace, and the Spirit effecting interiorly the benefit of grace, both regenerate in one Christ that man who was generated in one Adam." (Letters 98:2 c. A.D. 408)
Those who, though they have not received the washing of regeneration, die for the confession of Christ -- it avails them just as much for the forgiveness of their sins as if they had been washed in the sacred font of Baptism. For He that said, "If anyone is not reborn of water and the Spirit, he will not enter the kingdom of heaven," made an exception for them in that other statement in which He says no less generally, "Whoever confesses Me before men, I too will confess him before My Father, who is in heaven" [Matt 10:32]. (City of God 13:7 c. A.D. 420)

No comments:

Post a Comment